Steunmaatregelen COVID-19 uitgelegd

Gepost op 17/11/2020

Beste klant,

Hierbij een overzicht van de COVID-19 maatregelen.
Dit overzicht is opgemaakt op basis van d info die op dit moment beschikbaar is, maar wijzigt voortdurend!
Wij vragen u dan ook om de laatste info te bekijken via de bijgevoegde linken of verwijzingen.
 

1. Crisis-Overbruggingsrecht           

= vergoeding voor zelfstandigen                                                                                                                   

-> 1.291,69 zonder gezinslast                                                                                                  
-> 1.641,10 met gezinslast

-> Verplichte sluiting = verdubbeling premie

Voorwaarden:                                                                                                                                               

  • Alle sectoren die verplicht zijn om voledig of gedeeltelijk te sluiten;
  • Sectoren die hoofdzakelijk (minstens 60%) afhangen van een sector die verplicht moet sluiten.
    vb. Catering evenementen, taxichauffeur (nachtleven)
  • Minstens 1 dag gedwongen sluiting

Aanvraag: op website van uw sociaal verzekeringsfonds (Integrity, Liantis, Acerta,...) 
-> aanvraag voor 30/06/2021

 

2. Vlaams beschermingsmechanisme                                                                                                             

-> 10 % op omzet (excl. BTW) referte periode 2019

Voorwaarden:

  • Ondernemingen die tengevolge van exploitatiebeperkingen door coronavirusmaatregelen een omzetdaling van minstens 60% bewijzen.
  • Verplicht gesloten sectoren:

     3 mogelijke periodes:

  1. 01/10/2020 tot 15/11/2020 t.o.v. dezelfde periode 2019 
     -> aanvraag voor 31/12/2020
  2. 19/10/2020 tot 15/11/2020 t.o.v. dezelfde periode 2019   
    -> aanvraag voor 31/12/2020
  3. 16/11/2020 tot 31/12/2020 t.o.v. dezelfde periode 2019   
    -> aanvraag nog niet mogelijk
  • Verplicht gesloten ondernemingen zonder omzetdaling te bewijzen (vb. horeca, take-away,...)
     -> aanvraag voor 31/12/2020 

 

3. Bewijsstukken nodig bij aanvraag

Afhankelijk van de gekozen opties:

  • Gedetailleerde verkoopcijfers per dag voor de maanden oktober en november 2019 en 2020
    (Dagontvangsten boek- via kassa systeem)
    Wij beschikken zelf niet over de gedetailleerde cijfers van de gevraagde periode 2019 en 2020
  • Horeca eventueel totalen van de witte kassa

 

4. Tijdelijke werkloosheid (werknemers, arbeiders en bedienden)

Alle ondernemingen kunnen gebruikmaken van "tijdelijke werkloosheid" omwille van overmacht door Corona.
Uw sociaal secretariaat zal de nodige verplichtingen vervullen.
Het enige wat u moet doen is doorgeven aan uw sociaal secretariaat wie er tijdelijk werkloos is.
Neem contact op met uw sociaal secretariaat (HDP, Securex, Partena, Groep S,...) 

 

 

Wij zijn bereid om u te helpen met het aanvragen van deze premies op: 
dinsdag 01/12/2020 van 13u00 tot 17u00 
donderdag 03/12/2020 van 08u30 tot 12u30 

Gelieve hiervoor een afspraak te maken.
Breng uw laptop, identiteitskaartlezer, identiteitskaart en pincode mee.
Bezorg ons voor de afspraak uw inkomsten van de gekozen referteperiode